Ikastetxeko dokumentazioa eta BeA begirada. Loturak.
Ikastetxeko dokumentazioa funtsezkoa da, zuzendaritza-taldearentzat ez ezik, irakasleentzat eta Berrikuntza Arduradunarentzat (hemendik aurrera, BeA) ere, hezkuntza-jarduera guztia antolatu, planifikatu eta ebaluatzeko oinarria baita. Dokumentazio ongi egituratua eta irisgarria izateak aukera ematen dio zuzendaritza-taldeari erabaki informatuak hartzeko, egoera kritikoak garaiz detektatzeko eta hobekuntza-ekintzak eraginkortasunez koordinatzeko. Irakasleentzat, dokumentu eguneratuak eta argiak izateak erraztu egiten du programazioak, prestakuntza-planak eta estrategia pedagogikoak kontsultatzea, eta koherentzia eta lankidetza sustatzen ditu ikasgelan. BeAren kasuan, dokumentazioa modu ordenatuan eskuratzea funtsezkoa da berrikuntza-proiektuak koordinatzeko eta dinamizatzeko, horien garapenaren jarraipen zorrotza egiteko eta proposamenak ikastetxeko hezkuntza-proiektuarekin eta erakundeak hobetzeko estrategiekin bat datozela bermatzeko. Dokumentu-kudeaketa eraginkorrak denbora eta baliabideak aurrezteaz gain, gardentasuna, segurtasuna eta hezkuntza-komunitatearen premiei erantzuteko gaitasuna indartzen ditu, ikastetxearen funtzionamendurako eta etengabeko hobekuntzarako ezinbesteko zutabe bihurtuz.
Orri honetan, ikastetxe baten irakaskuntza-prozesua egituratzen duten dokumentuen (hierarkikoki ordenatuta) eta BeAren arteko lotura aztertuko dugu. Figura hori funtsezkoa da ikastetxean curriculumaren ezarpena kudeatzeko. Hala ere, aurreko paragrafoan aipatu bezala, dokumentazioa funtsezkoa da ikastetxe baten funtzionamendu egokirako, eta, beraz, garrantzitsua da hezkuntza-komunitatea osatzen duten pertsona guztientzat, baina batez ere profesionalentzat.
1. Dekretuak - BeA
-
75/2023, 76/2023 eta 77/2023 dekretuek hezkuntza-etapen curriculumak ezartzen dituzte (Haur Hezkuntza, Derrigorrezko Bigarren Hezkuntza eta Batxilergoa, hurrenez hurren), eta horien bidez BeAk oinarri sendoa aurkitzen du ikastetxeko berrikuntza-proiektuak eta ekimenak garatzeko, betiere araudiaren markoan eta eguneratutako hezkuntza-ikuspegiekin bat eginez.
-
Dekretu horietan jasotzen dira curriculuma egituratzen duten alderdiak (Konpetentzia-espezifikoa, ebaluazio-irizpideak…), eta horiek guztiak ezinbestekoak dira BeArentzat ikastetxeko berrikuntza-ildoak zehazteko garaian, alderdi horiek lotesleak direlako eta egin beharrekoa ardazten dutelako.
-
Dekretuek, gainera, ikastetxe bakoitzak bere testuingurura egokitu behar dituen printzipio eta orientabide pedagogikoak jasotzen dituzte, eta BeAren lana errazten dute hezkuntza-komunitate osoari proposamen berritzaileak justifikatzen laguntzen diotelako, besteak beste.
-
Azkenik, dekretu hauek erreferentziazko tresna dira BeArentzat, bai dokumentazioa eguneratzeko, bai ikastetxeko ekintza-planak eta hobekuntza-proiektuak diseinatu eta ebaluatzeko orduan.
2. Ebaluazio Agindua - BeA
-
Ebaluazio Aginduak ikastetxeetan ebaluazioaren printzipioak eta irizpideak arautzen ditu, eta BeAk bertan informazio esanguratsua aurkitzen du ikastetxean ebaluazio hezitzailea eta hezigarria sustatzeko.
-
Aginduak ebaluazio-prozesuak, tresnak eta jarraibideak zehazten ditu, eta horrek laguntzen dio BeAri ikastetxeko ebaluazio-protokoloak eta estrategiak egokitzen eta garatzen.
-
Bertan jasotzen dira ikasleen aniztasunari eta hezkuntza inklusiboari lotutako ebaluazio-neurriak, eta BeAk horiek kontuan har ditzake kudeatzen dituen berrikuntza-proiektuetan.
-
Azkenik, ebaluazioaren inguruko dokumentazioa eta erregistroak nola kudeatu ere arautzen du, eta BeArentzat baliagarria da ikastetxeko dokumentazioa eta jarraipena sistematizatzen zuzendaritzari laguntzeko eta aholkatzeko garaian.
3. IHP - BeA
-
IHPk ikastetxearen balioak, helburuak eta hezkuntza-ildo nagusiak jasotzen ditu, eta BeAk bertan aurkitzen du berrikuntza-proiektuak norabidetzeko oinarria.
-
Bertan zehazten dira ikastetxearen testuingurua, behar bereziak eta hobekuntza estrategiak, BeAri berrikuntza ekimenak egokitzeko aukera emanez.
-
IHPk metodologia, antolaketa eta curriculum-aukerak jasotzen ditu, eta horrek BeAri aukera ematen dio praktika pedagogiko berritzaileak diseinatzeko eta txertatzeko garaian.
-
Hezkuntza-komunitatearen partaidetza, lankidetza eta komunikazioaren garrantzia azpimarratzen dira, eta BeAk horretan oinarritu dezake barne-dinamika eta komunitatearekin harremanak sendotzeko lana.
-
IHP dokumentua etengabeko berrikuntza eta hobekuntzaren aldeko baliabidea da, eta BeArentzat gida baliotsua da ikastetxeko ekintza eta proiektu guztiak koherentziaz garatzeko.
4. Ikastetxeko proiektuak - BeA
-
Ikastetxeko proiektu ezberdinek berrikuntza-prozesuak praktikan jartzeko aukera ematen diote BeAri, eta ikastetxean garatzen diren ekimen berritzaileak gainbegiratzeko eta koordinatzeko tresna dira.
-
Proiektu horietan metodologia, teknologia eta lankidetza berriak probatu eta ezarri daitezke, BeArentzat esperimentazio eta garapen profesionalerako aukera emanez.
-
Proiektuen bidez, ikasleen aniztasunari, hezkuntza-premiei eta ingurunearekiko loturari erantzun daiteke, eta BeAk ikastetxearen beharretara egokitutako berrikuntza-ildoak identifikatu eta bultzatu ditzake.
-
Proiektu ezberdinek ikastetxearen estrategia eta urteko planak aberasten dituzte, eta BeArentzat baliagarriak dira jarduera guztien koherentzia eta norabidea bermatzeko.
-
Proiektuen dokumentazioak eta emaitzek BeAri aukera ematen diote etengabeko ebaluazioa eta hobekuntza bideratzeko, bai barnean bai kanpoan partekatuz.
5. IUP - BeA
-
IUPk ikastetxeko urteko helburuak, ekintzak eta lehentasunak zehazten ditu, eta BeAk bertan aurkitzen du bere jarduera eta proiektuak planifikatzeko oinarria.
-
Bertan jasotzen dira ikastetxeko berrikuntza-proiektuak, ekintza berritzaileak eta horien plangintza, BeArentzat koordinazio eta jarraipenerako tresna izanik.
-
IUPk urteko jarraipen mekanismoak eta abian jarritako lan ildoen arrakasta neurtzeko lorpen-adierazleak zehazten ditu, BeAri ekintzen eragina neurtu eta hobekuntza proposamenak egiteko aukera emanez.
-
Urteko Planean agertzen dira, halaber, formazio, digitalizazio edo hezkidetza bezalako arlo estrategikoetako ekimenak, BeArentzat berrikuntza-ildo berriak identifikatzeko baliagarriak direnak.
-
IUPren dokumentazioak BeAri aukera ematen dio ikastetxeko ekintzak sistematizatzeko, emaitzak ebaluatzeko eta komunitate osoarekin informazioa eta neurketen ondorioak partekatzeko.

6. Programazio didaktikoak - BeA
-
Programazio didaktikoek ikastetxeko curriculumaren garapena eta metodologia jasotzen dute, eta BeAk bertan aurkitzen du berrikuntza-pedagogiak eta praktika berriak diseinatzeko oinarria.
-
Programazio didaktikoek irakasleen arteko lankidetza eta praktika komunitarioa sustatzen dute, eta BeAk horretan oinarritu dezake berrikuntza-kultura sendotzeko lana.
-
Metodologia berritzaileak, teknologia erabilera eta aniztasunaren trataera jasotzen dituzte, BeArentzat ikastetxeko praktika berriak ezartzeko gida izanik.
-
Azkenik, programazio didaktikoen dokumentazioak BeAri aukera ematen dio ikastetxeko jarduera pedagogikoak sistematizatzeko, ebaluatzeko eta etengabe hobetzeko.
7. Ikasegoerak - BeA
-
Ikasegoeretan ikasleen ikaskuntza-prozesuak modu praktikoan jasotzen dira, eta BeAk bertan aurkitzen du berrikuntza-pedagogiak ikasgelan nola gauzatzen diren aztertzeko aukera.
-
Ikasegoerek metodologia berritzaileak eta gaitasunen garapena nola aplikatzen diren erakusten dute, BeArentzat praktika onak identifikatzeko eta zabaltzeko baliagarriak izanik.
-
Bertan jasotzen dira ikasleen aniztasunari, parte-hartzeari eta ebaluazioari buruzko praktikak, BeAk berrikuntza-proiektuetan txertatu ditzakeenak.
-
Ikasegoeren dokumentazioak BeAri aukera ematen dio ikastetxeko ikaskuntza-prozesuen jarraipena eta ebaluazioa egiteko.
-
Azkenik, ikasegoerak berrikuntza-prozesuen eragina eta errealitatea baloratzeko tresna dira, BeArentzat etengabeko hobekuntza eta egokitzapena bideratuz.
8. Plangintza - BeA
-
Plangintza sendo batek BeAri ekintzak antolatzeko eta lehentasunak zehazteko aukera ematen dio, lanaren koherentzia eta eraginkortasuna bermatuz.
-
Aurrez planifikatuta, berrikuntza-proiektuak modu koordinatuan eta sistematikoan garatu daitezke, helburuak argi izanik eta baliabideak egoki banatuz.
-
Plangintza onak jarraipena eta ebaluazioa errazten ditu, ekintzen eragina neurtu eta beharrezko hobekuntzak identifikatzeko aukera emanez.
-
Zuzendaritza-taldearekin eta irakasleekin elkarlana errazten du, informazioa partekatzeko eta lan-dinamika bateratuak sortzeko.
-
Azkenik, plangintza sendoak berrikuntza-kultura sendotzen laguntzen du, aldaketa eta hobekuntza prozesuak etengabeak eta jasangarriak izan daitezen.